Afsluiting op een van de mooiste stranden ter wereld: Tokeh Beach

22 februari 2018 - Tokeh, Sierra Leone

Onze reis van bijna zes weken nadert zijn einde. Na drie mooie dagen in Njala willen we onze reis afsluiten met een paar ontspannende dagen aan het strand.

Volgens de Bradt gids voor Sierra Leone liggen er op het schiereiland waar Freetown op ligt ook een aantal prachtige stranden. Na uitvoerige bestudering van de beschrijvingen kiezen we voor Tokeh Beach. Daar liggen enkele resorts en wij gaan voor een eenvoudig hutje aan het strand met twee bedden, zonder airco, met fan en een gedeelde douche en toilet. Voor 60 dollar. Daarmee kunnen we onze maximale gemiddelde uitgave per dag van 50 euro pp nog halen.

Het blijkt een schot in de roos. Wat een fabelachtig mooi wit strand en dito omgeving. Het mooiste strand van West Afrika voor zover wij dat kunnen weten en volgens Henk (en die kan het weten) een van de mooiste stranden ter wereld. In tegenstelling tot de stranden van Ghana, Togo en Benin zijn hier geen woeste golven en gevaarlijke stromingen en kun je hier prima zwemmen.

De zee blijkt ook iets koeler. Het effect van de koude Golfstroom, die langs de de westkust van het Afrikaanse continent zuidwaarts stroomt en hier nog net om de bocht komt. Hierdoor is ook de zeewind wat koeler is dan op de andere stranden van West Afrika en dat maakt het geheel bijzonder aangenaam.

Toeristen komen hier eigenlijk niet. Het resort is eigendom van een Brit die hier lang heeft gewoond en wordt gerund door een Britse manager met een uiterst vriendelijke Sierra Leonese staf. Het zijn vooral blanke expats die hier komen. Voor Sierra Leonezen ligt het prijspeil te hoog dus die zijn hier helaas niet te gast. Het resort ligt 40 km ten zuiden van Freetown bij een klein vissersdorpje en het is door de week erg rustig.

Op de eerste dag wandelen we noordwaarts over het strand en treffen rond 11.00 uur vlak voor de riviermonding een klein resort dat door een Sierra Leonese familie wordt gerund. Een ronde hut om te slapen en een rond overdekt terras in hutvorm. Daarnaast de hutjes van de familie met een keuken, waar net een vers gevangen Grouper (soort vis) wordt schoongemaakt. We vragen of we er om half een kunnen lunchen met rijst, vis en saus van blaadjes van zoete aardappelen en rode palmolie. Dat kan, graag zelfs, want we zijn de enige klanten. Prijs: 40.000 Leone (4,50) per maaltijd. Dit is voor hier een hoge prijs, maar daar is onze Europese afkomst in verdisconteerd. De prijzen in het resort zijn 100% hoger. Een overnachting in de slaaphut kost 100.000 Leone (11 euro)

We varen eerst met een bootje over de riviermond en bezoeken nog een Sierra Leonees Resort, dat er ook heel aardig uitziet. Het is gebouwd en wordt gerund door de community. Een overnachting kost 300.000 Leone.

Op de terugweg willen we een drankje drinken bij een parasol op het strand. Maar alleen voor het zitten moeten we 14.000 Leone pp betalen. 10 meter verderop is het zitten gratis en kost een softdrink (ook) 12.000 Leone.

Na het drankje gaan we weer over met de boot en zijn we rond 12.30 weer bij de familie om de lunch te verorberen. Het duurt nog tot 13.15 maar dan krijgen we een heerlijke maaltijd. We krijgen gezelschap van twee poezen die maar alle graag de graten, staart en de kop van de vis verorberen. Voldaan keren we terug en na een uurtje gaan we lekker zwemmen.

Op dag twee gaan we naar het zuiden. Eerst komen we langs een heel lux resort met 50 bungalows, van alle gemakken voorzien. Prijzen: seaview 220 $ per nacht. Mountainview 125 $. Met Pasen + 50%. Wij vinden ons hutje en ons resort veel knusser en gezelliger.

Daarna komen we bij het dorp waar ook de Sierra Leonezen wat nerinkjes hebben. Voor 80.000 Leone lobster met rijst, maar stoelen en een tafel zijn er nog niet. De hygiëne roept ook vraagtekens op dus we lopen het typisch Afrikaanse dorpje in. We leggen uiteindelijk aan bij een restaurantje waar men vlees aan een stokje roostert met lekker veel peper. Henk checkt de hygiëne en of ze heet genoeg worden geroosterd. Ja, het kan. Heerlijk. We eten pp 12 stokjes met een broodje erbij en een fles water. Heerlijk en gezellig, want het zit er redelijk vol met jongemannen. Rekening: 50.000 Leone.

Voldaan gaan we terug en lekker zwemmen. Verder krijgen we een mail dat onze vlucht om operationele redenen geannuleerd is. Het blijkt dat de piloten van Airfrance staken. We kunnen omboeken naar een vlucht met Kenia Airways naar Accra en dan met KLM naar Amsterdam. Maar dat brengt weer risico’s met zich mee van vertraging, aansluiting missen of bagage niet mee. Wij geven de voorkeur aan een vlucht met KLM vanaf Freetown rechtstreeks naar Amsterdam. We moeten hier dan dan een dag langer blijven, maar dat lot dragen we als een man😎😎😎.

‘s Avonds eten we lekker Barracuda met frietjes😋

Vandaag is dus dus de bonusdag. Heerlijk relaxed opstaan. De zee is rustig, dus we gaan snorkelen met een masker van het resort. Maar voordat we erin zijn is de wind alweer opgestoken en zien we vrijwel niets. Henk gaat daarna even hardlopen en we besluiten nog een keer die lekkere vleesjes te gaan eten.

Ze zijn weer even lekker als gisteren en de man diende klaarmaakt glimt van trots dat we er weer zijn (zie foto).

Daarna online inchecken bij het resort. Internet werkt gelukkig dus dat komt ook goed. De boarding passes staan op de smartphone. We bellen nog even met de taxichauffeur om zeker te stellen dat hij er morgen is. Nog een keer de zee in met snorkel want hij is weer rustig geworden, maar echt spectaculair wordt het niet. Henk gaat nog even hardlopen en ik lees lekker de NRC kranten van afgelopen week. Leve Internet!!

En dan nog een laatste activiteit, namelijk het laatste verslag.

Het was een hele mooie reis, die nog lang in onze herinnering zal blijven!

1. Heike van Blom:
    23 februari 2018
    Hoi Peter en Henk, fijn dat jullie reis in alle opzichten goed verlopen is. En wat een prachtige landschappen! Leuk ook, jullie contact met de mensen daar. Goed dat Henk zo'n ervaren reiziger is in dit soort landen. Nu zijn of komen jullie alweer bijna thuis. We zien elkaar volgende week! Hartelijke groet, Albert en Heike