De bergen van Amedzofe

18 januari 2018 - Kpalimé, Togo

We spreken met Sekou af dat hij ons om 0700 komt ophalen bij want we hebben een vol programma gepland. Sekou is een zoon van een Nederlandse moeder en een vader uit Bourkina Fasso. Hij spreekt vloeiend Nederlands en doet mij een beetje denken aan onze eigen kinderen. Om 0715 zei ik tegen Henk: ik verwachtte dat een zoon van een Nederlandse moeder gewoon op tijd komt. Henk was niet verbaasd en wees mij erop dat Sekou wel een auto van een Ghanees zou lenen. Kortom: om 8.20 gingen richting een Natuurpark, dat vroeger als jachtgebied diende voor de kolonialen. Je moet toch ook je ontspanning hebben als koloniaal. Op onze 1,5 uur durende voettocht door het park hebben we alleen een paar antilopen gezien, verder niets. Het blijft gissen of dit kwam omdat we gewoon te laat waren of omdat de kolonialen niet veel overgelaten hebben. Het was in ieder geval komisch dat onze parkranger een minstens 50 jaar oud jachtgeweer meezeulde, onder het motto: veiligheid voor alles!  Welgemoed reden we verder naar de volgende attractie: een apen heiligdom.  Gedurende de rit begon het steeds meer op te vallen dat de door Sekou gehuurde “nieuwe” taxi bij het nemen van de bocht naar rechts en bij het remmen verdachte geluiden produceerde. Het was duidelijk dat dit voor onze jonge ondernemer een tegenvaller was, maar er was geen andere optie dan doorrijden. Na het bezoek aan de apen skippen we de volgende bestemming, want we willen dat Sekou nog voor donker weer thuis kan zijn met zijn rammelbak. We rijden we door naar Mountain Paradise Resort: een accommodatie die zijn naam eer aan doet. De volgende dag maken we een mooie wandeling door de bush naar Amedzofe en  beklimmen we mount Gemi, de een na hoogste berg van Ghana (780m). De dag daarop weer een prachtige wandeling door de bush en een zwempartij bij een waterval. Het eten is goed en het uitzicht bij de logde geweldig. Het valt wel op dat er weinig vogels te zien zijn. Na de derde nacht brengt de eigenaar van het resort ons in zijn eigen auto naar de stoffige grens met Togo. De formaliteiten aan de grens verlopen soepel, maar als wij even later het touw overstappen dat over de weg is gespannen krijgen we te horen dat dit een ‘criminal offence’ is.  Gelukkig heeft het geen gevolgen. Een shared taxi met 561.000 km op de teller brengt ons met drie andere passagiers voor 6 euro naar Kpalime. Een beetje tot onze verbazing zijn we al om 12.00 uur bij hotel Geyser en fietsen we even later op een krakemikkige MTB richting centrum om bij een bank CFA te kopen en een lokale SIM kaart, zodat we ook mobiel weer online kunnen. We bezoeken de kleurrijke lokale markt en fietsen nog een eindje.