Pendjari wildpark in Noord Benin

26 januari 2018 - Pendjari National Park, Benin

Na het bezoek aan de traditionele woningen gaan we met een 4x4 met chauffeur/gids vanuit Tanquieta op weg naar het Pendjari wildpark.

Het park bestaat uit drie delen: een beperkt beschermd deel waar ook nog mensen wonen; een deel waar geen mensen wonen, maar waar wel beperkt gejaagd mag worden en een deel dat totaal beschermd is.

Mensen die dat leuk vinden 😩 mogen tegen betaling wild schieten, maar het vlees komt ter beschikking van de dorpen. Afhankelijk van het soort zijn er quota ingesteld en een prijslijst. Zo kost het schieten van een leeuw (quotum 1 per jaar) 12.000 euro. Je moet vooraf betalen en krijgt een week de tijd om er een te vinden en neer te schieten. Lukt dat niet ben je je geld kwijt. De tarieven voor andere soorten liggen lager. De opbrengsten zijn bestemd voor het beheer van het totale park en voor de dorpen in de omgeving.

Het park heeft ongeveer 1,5 keer het oppervlak van de gehele Veluwe. Omdat het droge tijd is heeft het relatief schaarse wild zich verzameld bij waterplaatsen en een rivier in het noorden van het park.

Het is vanaf de ingang van het park nog 80 km rijden door gortdroge savanne naar dat gebied, waar het wild en de vogels zich ophouden.

Wat hebben we zoal gezien: honderden verschillende types antilopen, meerdere kuddes olifanten, wrattenzwijnen, een jakhals, een buffel, krokodillen en tientallen prachtige vogels.

De hoogtepunten waren: enkele visarenden, een nijlpaard met een een dag oude baby en drie leeuwen die op de weg lagen en toen wij stopten rustig langs onze auto kuierden alsof wij niet bestonden. Gelukkig zei de gids dat we niet bang hoefden te zijn, omdat zij antilopen veel lekkerder vinden dans ons.

Peter heeft alle ritten op het dak van de auto gezeten, Henk bleef veiligheidshalve liever in de auto zitten.

Het was al met al een mooie belevenis van drie dagen. Zie verder de selectie van de foto’s.

1. NIESTEN Marie-José:
    2 februari 2018
    Douane: dat is echt werken in de “Open space”. En ‘t voldoet blijkbaar prima: resultaat bereikt!
  2. Gisele Snelder:
    2 februari 2018
    Ha Peter, nooit geweten dat er in west Africa zoveel wild leeft. Prachtig om zoveel mooie dieren te zien.
    Hier is het ook volop zon maar met -9 en verse sneeuw een hele andere sensatie. Ook erg mooi maar natuurlijk bekend.
    Een hele mooie reis verder.
    Liefs Gisele
  3. Christ elsten:
    2 februari 2018
    Door de fot's was ik weer even terug in Noord Ghana tijdens mijn stage daar. Veel plezier.
  4. Aafje:
    Mooie fotoos!
  5. Marianne:
    7 februari 2018
    Mamma Muis en ik hebben genoten van het reisblog. We heben alle foto’s bekeken en ik vond het een feest van herkenning, die grensposten, de lemen hutjes en het wild dat je zo dichtbij kunt zien. Veel liefs uit de Oude Pastorie!
    Xxxx Marianne en Muis