Naar de Voltadam en ons verblijf.

17 januari 2018 - Accra, Ghana

Foto’s volgen als we WiFi hebben.

In Accra startten we onze reis naar de stuwdam in de Volta op een busstation. De AirB&B eigenaar Benjamin heeft ons hier om 10.00 afgezet en geadviseerd om de luxe bus te nemen die staat te blinken in de zon. De bus zal om 10.30 vertrekken, dus we gaan even lekker in de schaduw zitten bij wat dames met handeltjes.

Henk gaat nog even water halen en de bus reed leeg weg... zonder ons.

Hij gaat even tanken dacht ik. De man in uniform die de bus aan het schoonmaken was stelde ons gerust: bus vertrekt om 11.00 uur. Ook de man verdween, maar keerde rond 12.00 uur terug en verzekerde ons dat de bus elk moment kon vertrekken. Omdat wij geen enkele haast hadden en Afrika kennen legden we ons erbij neer.

Gedurende al die tijd trok een een grote verscheidenheid aan straathandelaren, met de handel meestal op het hoofd, aan ons voorbij. Wij begonnen er lol in te krijgen om een lijstje bij te houden. Wij telden in totaal 39 negoties, waarvan de meest bijzondere waren: iemand die je bloeddruk kwam meten met advies, binnenbanden en ruitenwissers en witte boterhammen met pindakaas.

Om 15.30 reed de bus volgeladen met evenveel passagiers als handel weg richting Akosombo. Na een voorspoedige reis werden we, net voor donker, afgezet bij een rotonde in Atimpoko, een kilometer of drie van het hotel dat we uit de gids geselecteerd hadden.

Uit de gids maakte Black Lions Resort een licht zweverige indruk op ons (yoga, energie uit zonnecellen en veganistische maaltijden; ecofreaks volgens Henk), maar met een excellent uitzicht op de Volta Rivier. En dat alles tegen een redelijke prijs. De tent bleek gerund te worden door een ouder Afro Amerikaans stel uit New York, die zich hier geruime tijd geleden gevestigd hadden.

De kamer die ons werd aangeboden had een mooi uitzicht en was goed. De consequentie van de eco ideologie was wel dat er overdag stroom was maar ‘s nachts niet. De veganistische maaltijden smaakten heerlijk bij het kaarslicht.

Het werd ons duidelijk dat de in 2015 in gang gezette renovatie nog jaren in beslag zou nemen. Het totaal riep bij ons een sterke associatie op met de bekende TV programma’s “ik vertrek” en “Help mijn man is een klusser”.

Na een vroeg (7.30) ontbijt gingen we op pad om de Voltadam te bekijken. De hoteleigenaar adviseerde ons een mooie wandeling via een dorpje en een pontje over de Voltarivier. Dat bleek een uitstekend advies. Na de overtocht dronken we koffie op een idyllische plek aan de rivier. Welgemoed liepen we door naar de dam. Een vriendelijke portier aan de poort heette ons welkom, maar vertelde ons dat we er zonder vergunning en begeleiding niet inkwamen en dat hij die zelf niet kon afgeven, maar zijn collega’s op het hoofdkwartier van de Volta Dam Authority in Akosombo (4 km terug) wel.

In het kantoor van de Authority was men voorkomend, maar het feit dat we geen eigen vervoer hadden leek een vraagstuk waarover de ambtenaren ruim 15 minuten over moesten discussiëren. De conclusie was dat we de permit konden kopen maar ook een geautoriseerde auto moesten huren, die zij toevallig zelf in de aanbieding hadden voor 3x de prijs van een normale (niet geautoriseerde) taxi. Voor de permit kregen we een reçu, maar voor de auto niet. Die bleek toevallig ook eigendom te zijn van de officiële begeleider.😊

Het bezoek aan de dam was interessant en verliep perfect. Na een leuke wandeling door dorpen en langs de rivier genoten we weer een heerlijke veganistische maaltijd bij kaarslicht. De dag daarop reizen we met Sekou naar Amedzofe, onze volgende bestemming in de bergen.

1. NIESTEN Marie-José:
    17 januari 2018
    Leuk! Jullie belevenissen geven goed aan dat jullie al aardig in de Ghanese informele diensten sector/economie ingeburgerd raken: het werkt! En dat is ‘t belangrijkste!
    Veel succes in Togo!
  2. Els Klinkert:
    17 januari 2018
    Jullie hebben je al goed aangepast aan Afrika! Heel leuk om zo mee te reizen. Nog veel plezier!
  3. Gisele Snelder:
    17 januari 2018
    Mooie ervaringen. Wel fijn dat je rijk genoeg bent om met deze handeltjes in zee te kunnen. Anders lijkt het me heel erg frustrerend. Er moet toch een knop om lijkt me.
    Alvast een goede reis verder. Lfs Gisele
  4. Christ elsten:
    18 januari 2018
    Hebben jullie de scheuren in de dam nog gezien?
  5. Peter:
    18 januari 2018
    Het werkt allemaal inderdaad. Wat betreft de handeltjes en soms regelrechte corruptie: daar wordt iedereen in Ghana mee geconfronteerd. De Ghanezen die wij daarover spreken balen ervan, maar ze kunnen er niets tegen doen en dus zien ze het als een ‘fact of life’. Als een blanke in beeld komt gaat de prijs uiteraard omhoog; want zij/wij zijn rijk. Ook een fact of life😊