Kakum National Park, een wandeling in secondair regenwoud.

9 februari 2018 - Kakum National Park, Ghana

Ongeveer 50 km ten noorden van Elmina en Cape Coast ligt Kakum National Park.

De beschrijving in de gids belooft een tropisch regenwoud met een grote verscheidenheid aan dieren; reden voor ons om er een ochtend aan te besteden. We staan om 5.15 op en zitten om 5.45 aan het ontbijt. We willen er vroeg zijn om nog wat dieren te kunnen zien. De taxi is een kwartier te laat helaas, maar voor hier is dat nog een redelijke prestatie. We vertrekken dus om 6.30 richting het park, waar we rond 8.00 uur arriveren. De ontvangstrapport en receptie gemaakt van tropisch hardhout zijn gloednieuw (2016 gereed gekomen) en imposant groot.

Helaas is er geen gids beschikbaar voor een vroege wandeling. Men begint namelijk officieel pas om 9.00 uur. Maar met een toeslag is er wel wat te regelen. We bestellen een wandeling van twee uur door ‘primary forest’ en een wandeling over de ‘canopy walk’. Een wandeling over een aantal door twee Canadezen aangebrachte hangbruggen opgehangen tussen kruinen van een aantal woudreuzen.

De gids start met het geven van een overzicht van de dieren die we in potentie kunnen aantreffen: diverse soorten apen, vogels, bushvarkens, antilopen, luipaarden en tijgers. Maar hij geeft meteen een disclaimer: het is een kans. Als wij teveel geluid maken zullen dieren het woud invluchten en zien wij niets.

Wij lopen vervolgens twee uur achter de gids aan door vooral ‘secondary forest’ (naar onze eigen mening) en een klein stukje wellicht primary forest, dat wij herkennen aan een aantal woudreuzen van naar schatting meer dan 150 jaar oud. Aan beesten noteren we vier soorten mieren, vier soorten vlinders en een rode kever. Verder is het vooral de ervaring van het lopen door tropisch bos, dat zowel voor Henk als voor Peter veel herinneringen oproept. De geur, de oerwoudgeluiden, en het na een uur volledig drijfnat van het zweet zijn, omdat elk zuchtje wind gedempt wordt door het dichte bos.

De gids doet er verder het zwijgen toe, behalve dat hij ons regelmatig duidelijk maakt dat wij teveel geluid maken en het derhalve ook niet verwonderlijk is dan wij geen wild in zicht krijgen.

Na twee uur vinden we het wel genoeg en gaan de canopy walk op. Een werkelijk heel bijzondere ervaring, met een mooi uitzicht op de boomkruinen van een aantal woudreuzen en de daarbij behorende ondergroei. Van enig wild of vogels valt niets te bespeuren, maar dat kan ook komen door het geluid dat geproduceerd wordt door twee Ghanese schoolklassen, die zich ook over de canopy walk voortbewegen.

Na ruim drie uur zijn we weer terug bij de auto en zijn erg tevreden over deze onderneming. Rond 14.00 uur zijn we weer terug bij de Stumble in, waar we nog even een lekkere duik in de woeste zee nemen.

1. Christ elsten:
    12 februari 2018